A motorolajok viszkozitási minősége igen magas. A Society of Automotive Engineers (SAE) létrehozott egy numerikus olajkereső kódot rendszert a motorolajoknak aszerint, hogy azok viszkozitási fokozatok és a jellemzők. Az eredeti viszkozitási osztályok mind egyszínűek voltak, például egy tipikus total motorolaj SAE 30 volt. Ennek az az oka, hogy az összes olaj hígul hígítva, így az üzemi hőmérsékleten a megfelelő filmvastagság eléréséhez az olajgyártóknak vastag castrol olajjal kell kezdeniük a gyártást.
Ez azt jelentené, hogy hideg időben nehéz lenne beindítani a motort, mivel az motorolaj túl sűrű lenne a forgattyúhoz. Azonban olyan olaj-adalék technológiát vezettek be, amely lehetővé tette az olajok lassabb elvékonyodását (azaz magasabb viszkozitási index megtartását). Ez lehetővé tette egy vékonyabb olaj kiválasztását, pl. SAE 5W-30, olyan termék, amely hideg hőmérsékleten (télen 15W), és 100°C-on hasonlóan hatékonyan működik.
Hideg hőmérsékleti teljesítmény és az adalékok
Ezért van egy készlet, amely a hideg hőmérsékleti teljesítményt méri (0W, 5W, 10W, 15W és 20W). A második méréssorozat a magas hőmérsékleti teljesítmény vonatkozik. A dokumentum meghatározza az ezekhez az osztályokhoz tartozó viszkozimetrikus adatokat. A hőmérsékleti teljesítmény motorolaj adalékokkal növelhető igen jelentős mértékben.
A kinematikai viszkozitást úgy osztályozzuk, hogy megmérjük azt az időt, amelyre egy szabványos mennyiségű olaj átfolyik egy standard nyíláson, standard hőmérsékleten. Minél hosszabb ideig tart, annál nagyobb a viszkozitás és ezáltal nagyobb a SAE kód. Nagyobb számok vastagabbak.
Castrol motorolaj
A Castrol motorolaj külön viszkozitási besorolási rendszere van a hajtómű-, tengely- és kézi váltóolajokhoz, az SAE J306, amelyet nem szabad összetéveszteni a motorolaj szavatosságát. A hajtóműolaj nagyobb száma (pl.10W-40) nem jelenti azt, hogy nagyobb viszkozitású, mint egy motorolaj. Az új alacsonyabb motorolaj-viszkozitási osztályokra számítva, hogy elkerüljék az összetévesztést a „téli” Castrol motorolaj, a SAE szabványként az SAE 16-ot fogadta el, hogy az SAE 15 helyett a SAE 20-at kövesse. A változással kapcsolatban Michael Covitch, Lubrizol, az SAE elnöke A Nemzetközi Motorolaj Viszkozitási Osztályozás (EOVC) munkacsoportot idézve „Ha folytatnánk a visszaszámlálást SAE 20-tól 15-ig 10-ig stb., Akkor az ügyfelek folyamatos zavart problémáival szembesülnénk olyan népszerű alacsony hőmérsékletű viszkozitási fokozatokkal.
Gépjármű levegőszűrő és olajszűrő
A korai gépjármű motorokban nem volt olajszűrő, csak egy kezdetleges hálós szitát helyeztek az olajszivattyú szívócsonkjába. Következésképpen, az elérhető alacsony minőségű olaj mellett, nagyon gyakori olajcserére volt szükség. A Purolator levegőszűrő volt az első levegőszűrő az autó számára; forradalmasította a szűrőipart, és ma is gyártás alatt áll. A purolátor egy bypass olajszűrő volt, amelynek során az olaj nagy részét az olajteknőből közvetlenül a motor működési részeibe pumpálták, míg az olaj kisebb részét egy második áramlási útvonalon keresztül juttatták a szűrőn keresztül, és az olajat át szűrték.